Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer her | Ikke vis denne meldingen igjen

Samarbeid gir kraftig forbedret søkefunksjon

FORNØYDE: Daglig leder Morten A. Evensen i Stiftelsen Asta og medgrunnlegger i Cefalo, Tom Handegård.

Fakta om Cefalo:

IT-konsulent og offshore / outsourcing-selskap med hovedkontor i Oslo, grunnlagt i 2010. Fra Oslo driver firmaet salg, markedsføring, prosjektledelse og administrasjon.

Utviklerne / ingeniørene er ansatt i et datterselskap i Bangladesh. Alle ansatte både i Oslo og Bangladesh har ingeniørbakgrunn.

Har per i dag 90 ansatte, og har kunder i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, USA og Canada.

Kjente kunder:

  • NHST Media group (Dagens Næringsliv ++)
  • Mentor Medier (Dagsavisen og Vårt Land)
  • Amedia
  • NTB
  • Egmont

IT-selskapet Cefalo har utviklet Asta Online og modernisert Arkivportalen for Stiftelsen Asta.

Fokus på brukerens behov
-Vi må være ærlige og innrømme at store datamengder har gitt problemer i Asta. Vi foretok derfor en «workaround» med fokus på brukerens behov for bedre søkefunksjon nå, uten å bytte ut hele motoren. Det sier daglig leder i Stiftelsen Asta, Morten A. Evensen.

Asta Online
Cefalo og Stiftelsen Asta innledet et samarbeid allerede i 2015. Stiftelsen ønsket å tilby sine kunder en programvareløsning som ikke krevde lokal installering. Den skulle likevel være god nok for å registrere de fleste prosjekter. Cefalo utviklet derfor en enklere variant av Asta 5 som kunne brukes i nettleseren. Produktet er i dag kjent som Asta Online. Det skal nå bli en integrert del av Asta 5.

Avansert søkefunksjonalitet
Asta Online er laget slik at man enkelt kan registrere nye arkiver. Cefalo jobber nå med avansert søkefunksjonalitet. Målet er å kunne gjøre søk som kombinerer alle felter i en Asta-database. 

'Elastic search'
-Da vil vi kunne bruke søket til å «analysere» en Asta- database. For eksempel kan vi da liste ut alle arkiver som oppfyller visse kriterier, eller har spesifikke mangler. Dette skal vi gjøre ved å bruke søkemotoren «Elastic Search», sier Tom Handegård. Han er en av grunnleggerne av Cefalo.

Arkivportalen
Det er Cefalos utviklere i Dhaka, Bangladesh som har utført arbeidet. Parallelt med utviklingen av Asta Online har de også modernisert Arkivportalen ved hjelp av samme teknologi.

-Å gi bedre søk var hovedmålsetningen for Arkivportalen. I tillegg har vi også gjort endringer i brukergrensesnittet slik at siden ser mer moderne ut, sier Handegård.

Søk belaster ikke databasen
-Det er liten tvil om at den opprinnelige søkefunksjonen i Asta har vært krevende å jobbe med for mange. Årsaken er at ved søk i Astabasen så leter programvaren rett i tabellene. Det er en prosess som dessverre har tatt lang tid. Det blir det heldigvis slutt på nå, sier Evensen.

Han legger til at søk med ‘elastisk søk’ ikke belaster databasen. Behandlingen av dataene blir mer fleksibel, og går raskere.

-Når vi får implementert samme søketjeneste i Asta Online og Arkivportalen, vil brukerne begge steder få et raskere og enklere verktøy å bruke, sier han.

 «The Nordic Way»
-Vår forretningsmodell er å bygge opp team som i Bangladesh, som vi kan sette inn i arbeid for ulike oppdragsgivere. Vi tilbyr ryddige forhold «The Nordic Way». Våre medarbeidere er fast ansatte som jobber med faste kunder på langsiktige kontrakter. Derfor greier vi også tiltrekke oss mange dyktige utviklere, sier Tom Handegård.

Fremtiden er Asta 6
Asta 6 vil på sikt avløse dagens programvare. Det er stiftelsens mangeårige samarbeidspartner NetCompany som skal stå for utviklingen.

Programmet vil bestå av en kjerne som kan håndtere både elektroniske arkiver og papirarkiver.

-I første fase utvikler vi en kjerne som kan håndtere både elektroniske arkiver og papirarkiver. Dette er svært teknisk orientert utvikling. Når vi begynner å jobbe med funksjonalitet ser vi frem til å samarbeide med bl.a. Brukerrådet om spesifikasjonene, forteller Evensen (Brukerrådet består av representanter for miljøene som bruker programvaren Asta og Arkivportalen, red. anm.). Han legger til:

-Vi er helt avhengige av å benytte folk som har både erfaring og domenekunnskap på arkiv. Det er også fornuftig å bruke noen som er på lavere kost. Det er derfor ikke unaturlig at vi benytter oss av to ulike selskaper som Cefalo og NetCompany i slikt utviklingsarbeid, avslutter Morten A. Evensen.

20. april 2018

Kontakt oss